Inlägg skrivnajanuari 2016

Rådet om att vila från manuset några veckor innan man tar tag i det igen är verkligen ett bra tips. Nu har jag inte tittat på mitt manus på väldigt länge och det var verkligen med nya ögon som jag började läsa Drömstigen igår.

Jag blev faktiskt väldigt glad. Tycker storyn är ännu bättre än när jag läste den sist och det var svårt att sluta läsa trots att klockan blev långt över midnatt innan jag släckte lampan. Nu är jag kanske lite partisk eftersom det är min egen bok men det är en skön känsla när man känner sig nöjd med det man har skrivit.

Under själva skivprocessen däremot går det verkligen upp och ner. Ena stunden tycker man att man skriver fantastiska saker och i andra stunden sliter man sitt hår och tycker inte att man får till någonting alls. Då är det viktigt att bara fortsätta skriva, kämpa sig fram och kanske prata med andra som skriver. Peppa varandra och komma med lite råd och tips.

Hur som helst är jag jättenöjd med Drömstigen och jag hoppas att ni också kommer tycka om Rebecka och hennes liv och utmaningar när boken kommer ut i handeln. Snart är det dags!

I dagarna tror jag även att vinnaren för 2015 års författartävling kommer koras. Spännande att se vem som vinner nu!

 

 

Att få sova tills man vaknar, ligga kvar en stund och läsa tidningen, det är livet.

Jag uppskattar verkligen helger extra mycket numera. Att få sova ut och ta det lugnt på förmiddagen. Umgås med vänner och jobba med manus och andra projekt.

Om en timme ska vi iväg till min vän Vanessas café The Workshop Dinér och äta brunch. Vi blir tio personer vilket blir jättekul. I eftermiddag väntar korrläsning av Drömstigen. Det är nästa steg innan boksläpp. Boken är satt av sätteriet och en sista genomläsning ska göras för att upptäcka eventuella stavfel, för många mellanslag, fel ordval, upprepningar med mera. Jag har en vecka på mig att läsa igenom hela manuset. Sedan skickas boken till en extern korrläsare som gör en sista granskning.

Tänk, om tre månader lanseras min bok. Redan i slutet av april får alla prenumeranter bekanta sig med Rebecka och hennes liv. I maj når boken ut i butikerna och på nätet. Ska bli så kul!

Jag är inne rätt mycket på hälsa och vad som egentligen är hälsosamt just nu. Förmodligen på grund av att det är sådant fokus på hälsa i medier, bloggar, bland vänner med mera.

Något som jag har väldigt svårt för är dieter och träningshets. För mig är hälsa att må bra. Och för att må bra behöver jag sova mina timmar per natt, äta sunt och röra på mig. Här är mina åtta tips för en hälsosammare vardag.

  1. Vardagsmotion. Så underskattad men kan göra så mycket för hälsan. Just nu cyklar eller promenerar jag till jobbet och tar trapporna upp till tredje våningen där vi sitter. Såklart jag fuskar i bland och tar hissen men jag försöker peppa mig själv till att ta trapporna just för att det ger så mycket.
  2. Träning – styrka och motion. För mig är det viktigt att göra något som är kul. Jag har haft gymkort i flera omgångar men det slutar alltid med att jag blir stödmedlem (betalar men aldrig går dit). Däremot är ridning och tennis något som gör mig glad och peppad. Tennis är grym intervallträning och ridning är super för bland annat bålstabiliteten. Det viktigaste är att: 1. Ha roligt 2. Blanda motion och styrka, båda behövs. Om man har svårt att komma iväg själv (vilket jag kan ha, är en träningskompis det absolut bästa. Inte lika lätt att strunta i träningen och slappa i soffan när man har bestämt tid med någon annan.
    hobby_halsa
  3. Ät sunt – För mig är det helt obegripligt att man vill banta och gå på skumma dieter. Se i stället till att maten är balanserad med kolhydrater, protein och grönsaker. Ät lagom portioner och undvik att småäta. Ta hellre med ett bra mellanmål till jobbet om du blir sugen på något gott på eftermiddagen. Bestäm till exempel två dagar i veckan då du får unna dig godis, en bulle och försök undvika allt för mycket socker, pasta och bröd de andra dagarna.
    at_sunt_halsa
  4. Sov tillräckligt mycket. Det blir ofta för lite sömn men målet är att sova åtta timmar per natt. Min man behöver sex timmar men jag måste ha fler timmar för att orka. Utan sömn presterar jag mycket mycket sämre.
    sovordentligt
  5. Unna dig tid för dig själv. Som småbarnsförälder är det så himla viktigt att bara få vara ibland. Jag gör resor med vänner, tränar, åker till stallet. Ibland räcker det med att lägga sig i sängen och läsa en bra bok några timmar utan att någon stör. (eller sitta på sommarstugetaket och läsa Damernas Värld)
    enstundforsigsjalv
  6. Säg nej. Prioritera, lyssna på dig själv. Så viktigt och jag är så dålig på att säga nej. Blir dock bättre på det här hela tiden och mår så mycket bättre när jag faktiskt prioriterar och lyssnar på vad jag vill.
  7. Träffa människor som får dig att må bra. Varför ödsla energi på folk som bara tar en massa energi? Visst måste man få må dåligt ibland och att finnas till för varandra när det är tufft är en del av vänskapen. Men dessa människor som bara är negativa hela tiden. Som hittar fel på allt. Det tar otroligt mycket energi.
  8. Jobba med något du gillar – Du tillbringar så mycket tid på jobbet. Roliga kollegor och arbetsuppgifter är A och O.
    jobb

Helt tyst på bloggen i flera dagar. Det beror på att jag har haft så extremt mycket att göra. Jobbat som en galning, ridit, läst manus, umgåtts med familjen, läst läxor och varit alldeles för trött helt enkelt. Även i dag är jag lite för trött för att orka skriva ett längre inlägg. I morgon ska det däremot bli både bloggande, manusskrivande och slappande i soffan. Längtar! Dessutom bjuder jag på mina åtta bästa tips för ett hälsosammare liv. Det får ni inte missa 😉

 

 

Linas matkasse blev en flopp. Morgondagens huvudingrediens saknades och på kundtjänst fick jag veta att de drar av pengar på fakturan men att jag måste gå och handla det som saknas själv. Det var ju lixom det jag ville slippa genom att beställa Linas Matkasse. Ja ja, nu är det som det är och vi får gilla läget.

Annars har det varit en bra dag. Patrik skulle egentligen ha åkt skidor med Isabelle och Alex men det blev inställt så vi åkte till Naturhistoriska museet i stället. Spanade på dinosaurier, läste om klimatet och tryckte i oss alldeles för mycket fikabröd. Jag försöker ju hålla igen med fikabröd, godis och andra snabba kolhydrater men i dag fick det bli som det blev. Tror på att ha någon ätardag varje vecka och sedan vara mer återhållsam med ”onyttiga saker” resten av veckan. För mig blir det mer balans än om jag aldrig får äta kakor eller godis.

I dag har vi även hunnit jobba en del med arbetsrummet. Släpat möbler mellan rummen och handlat supersnygga kuddar på Mio. Det ska bli så kul att visa er resultatet sen. De senaste timmarna har jag legat i sängen och arbetat med mitt nya manus men också läst min väns manus. Har huvudvärken från xxxx och ska snart sova. Men först lite mer jobb innan det är dags att släcka lampan.

linasmatkasse

En flopp men jag hoppas att recepten är goda 🙂

hostlovet

Hittade en bild från höstlovet. En underbar höstpromenad på Bjärehalvön.