Hälsa – jag har aldrig varit så motiverad att komma i form som efter mina graviditeter. Efter månader av en massa extrakilon är man grymt sugen på att få tillbaka någon sorts ursprungsform.

En hälsosammare vardag
Jag vill verkligen komma in i en hälsosammare vardag. Ett av mina mål är att gå på hike. Då krävs det styrka och kondition. Foto: Unsplash.com

I dag blev Maximilian tre veckor. I tre underbara veckor har vi haft vår fina lilla bebis hos oss. En bebis som alla i familjen älskar högt. Men efter tre veckor är jag också extremt motiverad till att starta min resa mot att komma i form igen. Kanske till och med komma i bättre form än vad jag var innan jag blev gravid med Maximilian.

Svårt att undvika sötsaker

Som jag har skrivit tidigare har det varit svårt att undvika sötsaker och annat som kanske inte är det bästa om man vill komma i form igen. Men de senaste dagarna har jag verkligen försökt minska på intaget av godis, bullar, chips och annat som är lika onyttigt som det är gott.

Om jag ska vara ärlig har det gått sådär men det har ändå gått åt rätt håll. Med det menar jag att mängden har minskats. Från att jag har tryckt i mig en hel godispåse om dagen (kanske inte riktigt) så har jag i dag ätit någon bit mörk choklad. Målet är att äta hälsosamt och unna mig godsaker någon dag i veckan.

Hälsosam och inte fanatisk

Jag är verkligen INTE för dieter och har aldrig bantat i hela mitt liv. Det är inget jag tänker göra den här gången heller. Speciellt inte med tanke på att jag ammar och behöver all energi jag kan få. Min plan är i stället att äta lagom stora portioner, undvika sötsaker, chips och bullar (men unna mig i bland) och röra på mig i den mån jag kan. Att införa totalt förbud mot något är inte aktuellt.

Jag kommer skriva lite då och då om min resa tillbaka till normalvikt igen här på bloggen. Just nu är det fokus på att komma ut och promenera varje dag och äta hyfsat bra mat i lagom portioner. Varje fredag är planen att väga mig för att se hur veckan har gått och för varje vecka har jag mål med motionen.

Så här ser min ”hälsovecka” ut just nu:

  • Äta regelbundet och lagom stora portioner
  • Undvika sötsaker, chips och bullar annat än vid enstaka tillfällen.
  • Dricka mycket vatten (extra viktigt när man ammar)
  • Eventuellt införa ätardagar? Hm, får ta mig en funderare på det.
  • Röra på mig 20 minuter varje dag. Dock är det viktigt att hela tiden känna efter hur kroppen mår. Gör det ont får jag minska promenaderna. Känns det okej kanske tiden kan ökas. Just nu går promenaderna i lugnt tempo.

På fredagar kommer jag skriva om hur veckan har gått. Vad som har varit mest utmanande och vad som har varit lätt (om något har varit lätt :=) ).

Jag kommer även skriva lite mer om mina målbilder kring kost och träning. Men det får bli i ett senare inlägg.