Onsdag i dag och går igenom manuset vid mitt stökiga skrivbord. När allt är inlämnat ligger nog städning på att-göra-listan.

Det är en av nackdelarna med att arbeta hemifrån. Att det är så lätt att hitta på andra saker. Som att städa, fixa med tvätt eller göra något annat som inte har med arbetet att göra. Rutiner och disciplin är därför viktiga ledord för mig i alla fall. Här kommer mina bästa tips till alla som arbetar hemma.

  1. Se till att ha rutiner. Gå upp i vettig tid, ät lunch, ta en fikapaus. Se till att jobba de timmar du har för avsikt att jobba.
  2. Skapa en att-göra-lista som du bockar av allt eftersom. Bestäm dig för vad som ska hinnas med under dagen och flytta resten till dagen efter. Då kommer vi till nästa punkt som är:
  3. Ha ett mål för dagen. Om det är att skriva ett visst antal tecken, ringa några telefonsamtal, göra research eller något annat. Sätt inte upp för höga mål utan ha rimliga mål som går att klara av.
  4. Ta paus. Som jag skrev i första punkten. Se till att du äter ordentlig lunch, ta en fikapaus. Gå ut. Sitt inte inne hela dagen utan ta en promenad på lunchen. Bestäm hur länge du ska sitta och jobba innan du får ta paus. För att inte slösa bort hela dagen på Facebook eller andra sociala medier bestäm dig för när du får kolla FB, bloggar, Aftonbladet etcetera. Kan det vara så att du ska jobba 50 minuter och sedan ha fem eller tio minuters paus? Bestäm vad som känns bra för dig.
  5. Ta dig själv och ditt arbete på allvar. Jag har själv upplevt att många tror att jag är ”ledig” på dagarna och kan hitta på saker. Det är jag inte. Jag har ett jobb lika viktigt som något annat. Visst kan jag planera in ledighet i bland men då kanske jag har jobbat sena kvällar och på helgen. Låt ditt jobb vara viktigt. För att lyckas måste man prioritera och jobba hårt. Inget kommer av sig själv.

Det var dagens fem tips. Nästa vecka kommer jag med nya tips inom skrivande/egenföretagare.

Trevlig kväll