Viktnedgång graviditet – Som ni vet är jag inne på en ny viktresa just nu – att gå ner i vikt efter graviditeten – och som jag har skrivit tidigare går det långsamt framåt. Det positiva är att jag känner mig väldigt motiverad till att komma i form igen. Något som tydligen är vanligt när man precis har varit gravid. I wonder why 😉

Har precis läst en massa om hur mycket kalorier man behöver äta när man ammar (500 kcal extra utöver vanliga intaget) och hur man ska tänka kring att komma i form efter en graviditet.

Mitt mål är att gå ner 10 kg. Det betyder att jag kommer gå ner 2 kg mer än innan jag blev gravid. Ändå är det 2 kg över det jag vägde innan jag blev gravid med Ville. Dessa 10 kilo gissar jag kommer ta en större del av året att gå ner. Men hellre långsamt och bra än snabbt och osunt.

Provade lite kläder i dag, en dyster historia eftersom nästan ingenting passar. Samtidigt ger det en extra morot till att kämpa på. Innan sommaren måste jag komma i de flesta av mina kläder, även om vikten inte kommer vara på samma nivå som tidigare.

Hälsoplanen för veckan är därför att:

  1. Ha koll på kosten och kaloriintaget. Det betyder att äta sund mat och inte överstiga det kaloriantal som jag behöver när jag ammar (500 kcal extra utöver det dagliga intaget). ABSOLUT INTE BANTA!!!
  2. Inga onyttigheter förutom fredag som är min ätardag. (man måste ju ha fredagsmys med familjen). Undantag för en mörk chokladbit ngn gång då och då. Svårt att hålla mig från chokladen just nu.
  3. Fortsätta med promenaderna, 10 000 steg om dagen. Har inte lyckats komma upp i det än men det börjar närma sig.
  4. Försöka få till en hyfsad sömn (ha ha med liten bebis)
  5. Dricka mycket vatten – det gör jag redan nu men verkligen se till att jag får i mig den vätska som jag behöver.
  6. Äta mycket frukt och grönt
  7. Börja kolla upp styrkeövningar som jag kan starta med om någon vecka när jag får ok från min barnmorska. Åh, vad jag längtar. Är väldigt sugen på att börja med coreövningar. Känner att min rygg strejkar till och från och skulle verkligen behöva stärka upp coremusklerna…