Jag är inne rätt mycket på hälsa och vad som egentligen är hälsosamt just nu. Förmodligen på grund av att det är sådant fokus på hälsa i medier, bloggar, bland vänner med mera.

Något som jag har väldigt svårt för är dieter och träningshets. För mig är hälsa att må bra. Och för att må bra behöver jag sova mina timmar per natt, äta sunt och röra på mig. Här är mina åtta tips för en hälsosammare vardag.

  1. Vardagsmotion. Så underskattad men kan göra så mycket för hälsan. Just nu cyklar eller promenerar jag till jobbet och tar trapporna upp till tredje våningen där vi sitter. Såklart jag fuskar i bland och tar hissen men jag försöker peppa mig själv till att ta trapporna just för att det ger så mycket.
  2. Träning – styrka och motion. För mig är det viktigt att göra något som är kul. Jag har haft gymkort i flera omgångar men det slutar alltid med att jag blir stödmedlem (betalar men aldrig går dit). Däremot är ridning och tennis något som gör mig glad och peppad. Tennis är grym intervallträning och ridning är super för bland annat bålstabiliteten. Det viktigaste är att: 1. Ha roligt 2. Blanda motion och styrka, båda behövs. Om man har svårt att komma iväg själv (vilket jag kan ha, är en träningskompis det absolut bästa. Inte lika lätt att strunta i träningen och slappa i soffan när man har bestämt tid med någon annan.
    hobby_halsa
  3. Ät sunt – För mig är det helt obegripligt att man vill banta och gå på skumma dieter. Se i stället till att maten är balanserad med kolhydrater, protein och grönsaker. Ät lagom portioner och undvik att småäta. Ta hellre med ett bra mellanmål till jobbet om du blir sugen på något gott på eftermiddagen. Bestäm till exempel två dagar i veckan då du får unna dig godis, en bulle och försök undvika allt för mycket socker, pasta och bröd de andra dagarna.
    at_sunt_halsa
  4. Sov tillräckligt mycket. Det blir ofta för lite sömn men målet är att sova åtta timmar per natt. Min man behöver sex timmar men jag måste ha fler timmar för att orka. Utan sömn presterar jag mycket mycket sämre.
    sovordentligt
  5. Unna dig tid för dig själv. Som småbarnsförälder är det så himla viktigt att bara få vara ibland. Jag gör resor med vänner, tränar, åker till stallet. Ibland räcker det med att lägga sig i sängen och läsa en bra bok några timmar utan att någon stör. (eller sitta på sommarstugetaket och läsa Damernas Värld)
    enstundforsigsjalv
  6. Säg nej. Prioritera, lyssna på dig själv. Så viktigt och jag är så dålig på att säga nej. Blir dock bättre på det här hela tiden och mår så mycket bättre när jag faktiskt prioriterar och lyssnar på vad jag vill.
  7. Träffa människor som får dig att må bra. Varför ödsla energi på folk som bara tar en massa energi? Visst måste man få må dåligt ibland och att finnas till för varandra när det är tufft är en del av vänskapen. Men dessa människor som bara är negativa hela tiden. Som hittar fel på allt. Det tar otroligt mycket energi.
  8. Jobba med något du gillar – Du tillbringar så mycket tid på jobbet. Roliga kollegor och arbetsuppgifter är A och O.
    jobb